Succesvol afvallen

Afvallen door een gezonde leefstijl
Meer over Gezonde leefstijl

Je beweegt meer en je eet minder, maar je komt nog steeds aan en je voelt je niet gezond. Om moedeloos van te worden.
Niet doen! Wij weten hoe je je voelt.
Met ons innovatief afvalplan lukt het wel! Succesvol afvallen kan!

Meer bewegen om te kunnen afvallen

Kan je succesvol afvallen door minder eten en meer bewegen?

De basisregel is dat je afvalt als je met bewegen meer calorieën verbruikt dan je aan voeding binnen krijgt.

Balans tussen bewegen en eten

Als je minder bent gaan eten en tegelijk meer bent gaan bewegen is het maar de vraag wat de uitkomst van de balans tussen bewegen en eten is.

Het kan heel wel zo zijn dat je ondanks het meer gaan bewegen toch nog te veel eet of calorieën binnen krijgt. Ook al eet je minder dan voorheen. Het gaat om het rekensommetje.

Het andere kan ook. Dat je minder bent gaan eten en tegelijk niet meer bent gaan bewegen. Ook dan val je nog steeds niet af. Je komt zelfs aan.

Om moedeloos van te worden, toch?

Ebook Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet

Ebook SPORT JE FIT Succesvol afvallen kan!

Een beproefde en door velen gevolgde, succesvolle zelf-doe methode voor een gezonde levensstijl door sporten, gezond eten, (snel) afvallen en op gewicht blijven.

(Ebook bevat 62 bladzijden, in .pdf bestand, ISBN 978-90-806959-0-0 Versie 2.0 2018)

In het ebook beschreven afvalmethode omvat 3 stappen:

Afvallen Stap 1 geeft je dagelijkse motivatie om een gezond leven te leiden en om je afslank doelen te bereiken. Tevens een dieet om snel 6 tot 9 kilo af te vallen.

Afvallen Stap 2 is je plan om je ideale gewicht te bereiken. Je zult er versteld van staan hoe snel je de voordelen van bewegen en gezond eten gaat merken. 10, 20 of zelfs 40 kilo afvallen kan goed.

Met Afvallen Stap 3 zal je op gewicht blijven en je fit en gezond voelen.

Voor een uitgebreide inhoudsopgave van SPORT JE FIT klik hieronder:

Kan je afvallen met een crash dieet?

Ja dat kan zeker, maar vaak voor korte tijd. Met een crash dieet eet je zo weinig dat je met normaal bewegen een flink tekort hebt aan calorieën. Een crash dieet bevat slechts 1000 calorieën per dag en dan het tekort wel oplopen tot 1000 calorieën voor die dag.
Je begrijpt of weet al dat je met dit dieet 1 kilo per dag kan afvallen. Lees ook onze succesvolle page over Afvallen: 1 kilo per dag en 5 tot 10 kilo in 3 weken dieet.

Maar daarna? Je lichaam zal er flink op reageren. De eerste week doet het wel mee, maar nadat je ermee bent gestopt zal je lichaam zich willen beschermen door de kilo’s er weer snel bij te zetten en je lichaam zal ook nog eens een buffer (buik of dijen) vet aanmaken om jou tegen zo’n vreemde actie in de toekomst te beschermen. We noemen dit het jojo-effect.

Uiteindelijk zal je gewicht toenemen. Wil je wel eens weten hoe het met jou staat? Hier vind je alles over BMI berekenen.

Het is anders wanneer het crash dieet onderdeel is van een totaal afvalplan. Een afvalplan dat een vervolg geeft op dit dieet en daarmee voorkomt dat je te maken krijgt met dat lelijke jojo-effect. Ook daarom hebben wij SPORT JE FIT voor succesvol afvallen ontwikkeld.

BMI Calculator




Succesvol afvallen lukt haast nooit door alleen maar anders te gaan eten

Als we de afslank guru’s mogen geloven dan lukt het boven verwachting met een gezond dieet, zoals zij dat beschrijven. Hun , vaak ook succesvolle, receptenboeken voor een gezond dieet zouden als afslank middel dienen.

Ook al gaat het over gezond eten dan nog gaat het alleen maar over innemen van calorieën, hoe gezond dan ook. Na onderzoek blijkt dat de boekenverkopers vooral voeding als deskundigheid hebben en zich juist daarop richten.

Er is momenteel veel belangstelling voor het koolhydraat arm dieet. Koolhydraten zijn suikers en zitten onder meer in zetmeel en vezels.

Koolhydraten zijn voor het lichaam de primaire energiebron. Bij te veel nuttigen ervan wordt het overschot omgezet in lichaamsvet. Dus daar heb je de bron van het probleem. Zwaarder worden.

Een koolhydraat arm dieet is zo gek nog niet. Echter als je dit dieet of een ander gezond dieet gaat volgen is het maar de vraag of je ervan gaat afvallen.

Als het dieet minder calorieën bevat en je ook wat meer gaat bewegen zou het zo kunnen zijn dat het gaat helpen. Maar het is toeval, want als de balans uitslaat naar een overschot aan calorieën kom je juist aan.

Helaas voor de gezond en koolhydraat arm dieet schrijvers, met eten kom je aan en met bewegen val je af. Het is en blijft een samenhang.

Succesvol afvallen vraagt om zekerheid

Louis van Gaal verwoordde het goed in het programma Zomergasten op 5 augustus 2018:
We leven in een tijd van data, van meten en weten. Van rationaliseren waarmee je bezig bent. Hiermee kun je het toeval uitsluiten. Denk INNOVATIEF!

Voor succesvol afvallen heb je zekerheid nodig, ook om niet weer in een frustrerende situatie terecht te komen en tegen jezelf te moeten zeggen “ik doe er toch alles aan om af te vallen en toch lukt het niet”.

Succesvol afvallen vergt inspanning, tijd, hulp vanuit de omgeving. En als het dan niet lukt …

Het toeval uitsluiten en daarmee zekerheid creëren krijg je door te meten. Meten betekent weten en met het resultaat kun je bijstellen.
Meten van de voeding en meten van de beweging. En het meten van het resultaat. De twee eerste zaken meet je in de eenheid calorieën. En het resultaat in kilo’s.
In praktische zin betekent dat dat je een week menu samenstelt, dat minder calorieën bevat dan je aan calorieën bij het bewegen in die week verbruikt.

Uiteraard helpen wij je bij het opstellen van een gezond menu en het instellen van je meter voor het bijhouden van je activiteiten.

Ik wil zo graag afvallen

Er is geen betere start te bedenken als je zegt “Ik wil zo graag afvallen”. Het is een teken dat je gemotiveerd bent.

Succesvol afvallen kan niet alleen door minder te gaan eten en meer te bewegen. Om het succesvol te laten zijn zal je ook moeten werken aan een verandering van je leefstijl.
En dat begint met te weten wat je wilt. Niet alleen over je gewicht, maar alles in je leven. Sociale aspecten, relaties bijvoorbeeld en ook materiële wensen. Andere woning misschien?

Ga de ontdekkingsreis met jezelf aan en download hier ons GRATIS ebook Doelen stellen voor succesvol afvallen

Ik wil veranderen

Nu je je doelen kent, ga je verder met het “willen veranderen”. Een proces op zich. In ons e boek SPORT JE FIT Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet hebben wij nuttige oefeningen opgenomen om het “willen veranderen” om te buigen naar echt veranderen.

Volgens Peter van Burken, psycholoog en fysiotherapeut, ligt de belangrijkste omslag in motivatie rond de 8 weken. Je hebt haast 2 maanden nodig om het leuk te gaan vinden om meer te gaan bewegen, om anders te gaan eten. Gebruik die tijd en overhaast je niet. Lees ook onze page over Motivatie en hoe kan ik mijzelf motiveren om succesvol te gaan afvallen.

Minstens zo belangrijk is dat je alles wat te maken heeft met succesvol afvallen gaat voorbereiden!

Ik zal nog veel moeten regelen

Gezond eten betekent vaak ook anders eten. Als je de gewoonte hebt om op vrijdag, met de kinderen, pannenkoeken te eten en zondag is patat dag, hoe los je het dan op?
Iets om in de eerste 2 maanden een oplossing voor te vinden. Lees hier alvast over Hoe begin ik met gezond eten?

En succesvol afvallen doe je onder meer door meer te gaan bewegen. En dat kost tijd. Je moet uitgaan van 3 maal per week een flinke extra inspanning. Als je gaat wandelen zal je minstens een uur bezig zijn. Voor het fietsen is dat 2 uur.

Wanneer komt dat gelegen en hoe krijg je begrip van anderen. Zeker als je graag klaar staat om waar nodig te helpen. Weten ze het al? Kun je inschatten hoe ze reageren?
En dan heb je nog wat extra spullen nodig. Een stappenteller en een personenweegschaal. Ik gebruik de Fitbit Area Personenweegschaal en de Fitbit Activity Tracker. (Klik op de link en bij Bol.com te koop om ze nog dezelfde dag in huis te hebben!)

In ons ebook SPORT JE FIT Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet gaan we ze samen met jou deze apparaten instellen. En zo dat het nuttige prestatiemeters worden en niet, door te hoge eisen te stellen frustratiemeters.

Is je fiets in orde? Wandelschoenen zitten lekker? Als dat in orde is, lees dan ook over de noodzaak van “meer bewegen”.

En dan ga je ook in de eerste 2 maanden succesvol afvallen

Wat is er beter om in de eerste 2 maanden al direct 3 tot 6 kilo af te vallen. Het bewijst dat jij het aankan. Dat jouw lichaam wel meedoet om er anders uit te gaan zien. Misschien wel de belangrijkste bron van motivatie.

Wij gebruiken in deze eerste periode een beproefd crashdieet. Een vetvrij dieet, dat gemakkelijk en smakelijk is. Het is bedoeld voor 3 weken. En … in het weekend kun je normaal eten. 5 dagen dieet en weekend zoals je gewend bent. Ook fijn om de omgeving niet nu al voor het blok te zetten.

Dit dieet heb ik 3 maal gevolgd. De eerste keer viel ik 9 kilo af, de tweede keer 3 kilo en de laatste keer 6 kilo.
En als ik toch weer een kilo of zo ben aangekomen volg ik het dieet voor een weekje. Je kunt er dus ook mee sturen. Weg frustratie, want ik weet hoe ik mijn probleem kan oplossen.

In ons ebook SPORT JE FIT Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet vind je alles terug over dit zo succesvolle dieet.

Afvallen met zekerheid, dat maakt het succes

Om met de woorden van Louis van Gaal te beginnen: Sluit het toeval uit en denk INNOVATIEF!
Ga dus uit van meetwaarden. Een belangrijk ijkpunt is weten wat je gezond gewicht is.

Met BMI bepaal je het ijkpunt voor jouw gezond gewicht

De Body Mass Index (BMI) is een index voor het gewicht in verhouding tot de lichaamslengte. Een gezond gewicht hoort bij een BMI van 23,8 voor vrouwen en 25 voor mannen.

En dan maar even uitrekenen hoeveel je te zwaar bent. Een voorbeeld. Je bent een vrouw en je weegt 110 kilo je je bent 178 cm lang. De BMI die daarbij hoort is 34,7. Deze waarde betekent dat je een ernstig overgewicht hebt.

De gezonde BMI is 23,8. Dit hoort bij een gewicht van 75 kilo. Je hebt dus een overgewicht van 110 min 75 wordt 35 kilo. 

Wil je jouw BMI weten? Bezoek dan onze page BMI berekenen, waar naast de BMI berekening ook het vetpercentage aan de orde komt.

Erg van de uitslag geschrokken? Maar je had toch gezegd “En nu ga ik eens wel afvallen”? De beste start om met succesvol afvallen te beginnen! En ook jou gaat dat lukken.

De Fitbit Area Personenweegschaal is uitgevoerd met een BMI en lichaamsvet meter. Iedere keer bij het wegen weet je zo hoe je ervoor staat.

In ons ebook SPORT JE FIT Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet vind je nog veel meer over de BMI. Naast de BMI heb je de waarde voor vetpercentage.

Hoeveel lichaamsvet moet je wegwerken

De hoeveelheid lichaamsvet geeft een beeld van je gezondheid. Te veel lichaamsvet vergroot het risico van te hoog cholesterolgehalte, hoge bloeddruk, hoge suikerwaarde en hart- en vaatziekten.

Vrouwen hebben van nature meer lichaamsvet dan mannen. Bij vrouwen manifesteert het lichaamsvet vaak bij de benen, heupen en billen. Bij mannen rond de buik.

Je kunt het lichaamsvet meten met de zo genaamde plooimeter. Het meten moet op verschillende plekken op het lichaam gebeuren en is bij vrouwen en mannen ook nog eens verschillend.

Gezonde waarde voor mannen is ongeveer 20% en voor vrouwen 30%.

Lastige klus dat meten met de plooimeter. Veel beter is gebruik te maken van de Fitbit Area Personenweegschaal. Na het wegen geeft deze naast de kilo’s lichaamsgewicht en BMI ook het vetpercentage weer en zendt deze waarden direct door naar je Fitbit App.

Snel, doeltreffend en direct te gebruiken. Blijf innovatief denken!

Hoeveel ga je per week afvallen

Met SPORT JE FIT ga je 1/2 kilo per week afvallen. Zo weinig zal je misschien zeggen? Vaak lees je over wel 1 tot 5 kilo afvallen per week en dat zou ook nog eens goed haalbaar zijn en … zonder te sporten.

Pure onzin en in de praktijk niet of nauwelijks haalbaar. De kans dat je ermee stopt is groot. En in plaats van succesvol afvallen wordt het eerder frustrerend aankomen. Zeker als je er plots mee stopt en je te maken krijgt met het beruchte jojo-effect.

Om ½ kilo per week af te vallen zal je al beduidend minder moeten gaan eten en minimaal 3 maal per week een flinke activiteit moeten ondernemen. Ga voor haalbaarheid en zekerheid.

In ons ebook SPORT JE FIT Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet begeleiden wij je met een succesvol afvaltraject. Vooraf weten hoeveel je zal wegen en wanneer je dat hebt bereikt.

Weten hoe je eruit ziet op het strand of met de Kerst. Een rijkdom!

Minder en gezond eten

Succesvol afvallen doe je door minder calorieën aan voeding te nuttigen dan je voor het bewegen verbruikt. Minder eten en meer bewegen dus.

In ons ebook SPORT JE FIT Succesvol afvallen ga je een zoektocht maken naar het wekelijkse menu om dat te bereiken. Je begint met de onderzoeken hoe je nu eet. Dat geeft ook vaak aan wat de oorzaak van je overgewicht is.

Daarna ga je een menu samenstellen met gezonde producten en wel zo dat je ermee op gewicht kan blijven. Vervolgens stel je een gezond dieet samen met minder calorieën dan je met bewegen verbruikt. Lastig? Helemaal niet en nog leuk ook. Je leest erover in het ebook SPORT JE FIT Succesvol afvallen.

Met succesvol afvallen bespaar je geld

Minder eten betekent ook minder uitgeven. Vaak lees je dat gezond eten duurder zou zijn. Als je de voedingscomponenten met elkaar vergelijkt klopt dat wel. Maar gezond eten is ook minder eten. Minder vlees, meer dagverse (en vaak goedkope) groenten, croissantje laten liggen, minder of beter geen alcohol, geen snack tussendoor.

Als je het becijfert en wij hebben dat gedaan, dan is gezond eten (minder eten!) juist goedkoper. Je bespaart met afvallen geld.

Dat minder uitgeven is tevens een indicator of je de juiste keuze hebt gemaakt voor het succesvol afvallen traject.

Gezond eten en ons milieu, een lastig vraagstuk

Riep Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren niet op tot een vleesloze dag in de week? Het zou de voedselschaarste tegengaan. Beter zijn voor de gezondheid en het klimaat. Door minder vlees te eten, kan de consumptie dalen met 14%. Ontbossing wordt voor een deel onnodig, schoon water verbruik vermindert, etc.

Verse groenten uit de regio zijn vers en lange vrachtwagen ritten van en naar de veilingen, soms elders in Europa zijn niet meer nodig.

Zo is er nog veel meer over afvallen en milieu te bedenken. Blijft dat het een complex vraagstuk is met veel onduidelijkheden.

Een lastig puntje: nootjes zijn gezond, maar heb je gezien hoe kinderen deze van de bomen plukken? Nare keerzijde van het gezond dieet. Gezond eten voor ons zou ook moeten betekenen gezond voor de ander!! Lees ook over Gezond eten als onderdeel van een succesvol afval traject.

Je bent op gewicht en je wilt dat het zo blijft

In de eerste fasen van je afvalplan ben je op je gewenste gewicht gekomen. Je hebt het rustig aangedaan om het lichaam en geest te laten wennen aan de nieuwe situatie. Hiermee voorkwam je het beruchte jojo effect.

Om op gewicht te blijven is het nodig een sportieve en gezonde leefstijl te ontwikkelen. Een leefstijl met sport en gezonde voeding.

Gezonde leefstijl ontwikkelen

Voor een gezonde leefstijl zijn fietsen en wandelen al voldoende. Maar wil je wat meer of anders? Denk eens om een ½ marathon te gaan lopen. Je bent nu in staat om het trainingstraject te gaan volgen.

Aansluiten bij je mede sporter? Lid worden van een atletiekvereniging?

In ons ebook SPORT JE FIT Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet hebben wij een methode opgenomen om de sport te kiezen, die bij jou hoort.

Actieve vakanties

Gelukkig zijn er heel wat actieve vakanties in groepsverband of individueel te boeken. Je bent de hele dag bezig, je mede sporters denken er net zo over en … veel gezelligheid.

Sommige reizen zijn speciaal bedoeld voor singles.

Bekijk hier een overzicht van actieve vakanties die jij kunt boeken. Ook leuk om vakantie ideeën op te doen.

Je komt ineens aan en wat dan?

Je hebt al heel wat ervaring opgedaan met succesvol afvallen. Je lichaam is zich aan de nieuwe situatie gaan aanpassen. Ook je lichaam gaat je helpen de nieuwe situatie, op gewicht blijven, te behouden.

Met je stappenteller kun je snel zien wat de oorzaken zijn dat je wat bent aangekomen. Hoe op te lossen?

Meer bewegen, minder eten. Voor een korte tijd het crash dieet volgen? Er zijn veel oplossingen en weet: je bent nu deskundig.

Je voelt je als herboren

Succesvol afvallen is niet zo maar iets. Vaak zijn veel gestrande pogingen vooraf gegaan.

SPORT JE FIT neemt je mee en zorgt ervoor dat je deze keer wel je doel kunt behalen. Succesvol afvallen kan!