Doelen voor afvallen

Weet wat je wilt
Meer over Motivatie om af te vallen

Je wilt graag afvallen maar het bleef bij woorden. Met doelen stellen wordt het voornemen concreet en haalbaar.
Zet je voornemens om in geplande en meetbare doelen.

Motivatie en hoe kan ik mijzelf motiveren

Door het stellen van doelen weet je wat je wilt en kunt

Het stellen van doelen gebruik je om leefstijl verandering te stimuleren.

Begin met intenties of voornemens

Eerst begint het met intenties of voornemens uit te spreken. Zo van “eigenlijk zou ik eens moeten afvallen” of mijn bloedwaarden zijn niet in orde en volgens mijn arts zou de eerste stap afvallen moeten zijn. “Laat ik dat maar eens gaan proberen, een keer, want nu heb ik geen tijd.”

Ook andere intenties, gedachte voornemens of bedoelingen, als een betere relatie op het werk of met de buren, behoren tot die grote groep.

Materiële wensen kunnen ook met intenties beginnen. Een andere auto zou leuk zijn, betere woning?

Materiële en immateriële voornemens of bedoelingen kunnen elkaar beïnvloeden en horen dus bij elkaar.

Ebook Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet

Ebook SPORT JE FIT Succesvol afvallen kan!

Een beproefde en door velen gevolgde, succesvolle zelf-doe methode voor een gezonde levensstijl door sporten, gezond eten, (snel) afvallen en op gewicht blijven.

(Ebook bevat 62 bladzijden, in .pdf bestand, ISBN 978-90-806959-0-0 Versie 2.0 2018)

In het ebook beschreven afvalmethode omvat 3 stappen:

Afvallen Stap 1 geeft je dagelijkse motivatie om een gezond leven te leiden en om je afslank doelen te bereiken. Tevens een dieet om snel 6 tot 9 kilo af te vallen.

Afvallen Stap 2 is je plan om je ideale gewicht te bereiken. Je zult er versteld van staan hoe snel je de voordelen van bewegen en gezond eten gaat merken. 10, 20 of zelfs 40 kilo afvallen kan goed.

Met Afvallen Stap 3 zal je op gewicht blijven en je fit en gezond voelen.

Voor een uitgebreide inhoudsopgave van SPORT JE FIT klik hieronder:

Bedoelingen of voornemens omzetten in geplande doelen

Met doelen stellen zet je je voornemens om in concrete vormen. Concreet in de zin van dat je ze kunt opschrijven en niet dat het gevoelens blijven. Lees ook artikel over Persoonlijke doelstellingen.

(Juist) ook zaken, die tot een gedragsverandering leiden horen erbij.

Een toepasselijk voorbeeld: je had al een tijdje het idee om meer te gaan bewegen. Je uitte het in “Zou best eens goed en zelfs fijn zijn om een stukje te gaan fietsen, kan ik ook de omgeving wat meer gaan verkennen”. Het doel kan dan zijn: “Op de zondag maak ik een fietstocht van 2 uur, steeds een andere richting op”.

Om de doelen haalbaar en effectief te laten zijn, moeten ze aan een aantal voorwaarden voldoen:

Zoek uitdagingen

Uitdagend is : “dat wil ik graag en het is goed voor mij”. Je krijgt er al zin in als je het doel opschrijft. Je raakt extra gemotiveerd.

Vermijd (te) moeilijke doelen

Voorkom dat ze te moeilijk zijn. De kans is groot dat je het doel niet haalt en dat is geen motivatie voor het vervolg. Dus houd het haalbaar.

Je moet het ook aankunnen

Het heeft weinig zin om te noteren, waarvan je weet dat je het niet kan volbrengen. Als je weinig fietst is het doel stellen om aan een wielrenwedstrijd op korte termijn mee te gaan doen, niet uitvoerbaar. Het noteren van zo’n doel geeft snel een minpunt bij de evaluatie.

En minpunten kun je nu even niet hebben. Ze kunnen je ongelukkig maken.

BMI Calculator




Splits jouw doelen op voor korte – en lange termijn

Om doelen haalbaar te maken is het verstandig om die op te splitsen in kleine en haalbare stapjes. Als jouw doel is 20 kilo afvallen dan kan een korte termijn doel zijn: vóór de Kerst wil ik 5 kilo afvallen en de volgende vóór de zomervakantie nog eens 5 kilo afvallen. De rest komt daarna.

Doelen moeten meetbaar zijn. Afvallen kan je meten.

Zonder dat je ze kunt meten levert dat snel al vaagheid op. Het wordt je zonder meten niet duidelijk of je iets gehaald hebt of dat je een doel moet bijstellen.

Met meten is weten kun je het toeval uitsluiten. Een innovatieve benadering voor het afvallen. Meten doe je met een gezond dieet samen te stellen en deze bij te houden. En meten van de activiteiten, zoals wandelen en fietsen met een Activity Tracker. En je vorderingen met het afvallen meet je met een personenweegschaal.

Een betere relatie met … door vast te stellen dat je op bezoek bent geweest.

Doelen moeten specifiek zijn en veelal met afvallen te maken hebben

Ze moeten er iets mee te maken hebben. Willen afvallen is specifiek. Meer gaan fietsen of wandelen eveneens.

En toch is er een groep die in eerste instantie er niet bij horen te lijken. Laat ik het zo uitleggen. Een overgewicht hebben heeft een reden. Kan een duidelijke zijn, als teveel hangen op de bank, graag flink wat eten, s ‘avonds een snack en een wijntje of biertje. Want dat hoort erbij.

We hebben de oorzaak te pakken en de doelen zijn relatief eenvoudig te stellen. Afvallen door meer te bewegen en minder te eten. Vul maar in: 3 maal per week 2 uur of meer fietsen. Geen snack onderweg en in plaats daarvan een appel dag eten. Vul de doelen verder maar in.

Een andere is dat je slecht in je vel zit en het je niet meer uitmaakt hoe je eruit ziet. Het is een onderzoek waard om de oorzaken te kennen. Misschien zelfs een bezoek aan een psycholoog. He doelen zullen er wat anders uitzien.

In beide gevallen is één van de doelen afvallen met meetbare vorderingen en resultaat.

Doelen kunnen beter gedragsverandering bevatten

Om succesvol te kunnen afvallen zal je een verandering van je leefstijl moeten nastreven. Verandering van je gedrag is het meest effectief.

SPORT JE FIT ondersteunt je met doelen stellen voor afvallen

Afvallen doe je door gezond eten, samen met meer bewegen. En dan zo dat de balans in calorieën gebruik doorslaat naar het bewegen.

Het is lastig om anders te gaan eten en te gaan leven. Doelen stellen is de eerste stap. Materiële en immateriële doelen, belangrijke tot minder belangrijke doelen. Doelen, die je toch niet wilt vergeten.

Maak gebruik van ons GRATIS ebook Doelen stellen voor succesvol afvallen. Je vindt er alles over een methode om je doelen te vinden en ze daarna te formuleren. De doelen te rubriceren. Plus een handig invulformulier.

In dit boek vind je ook de oefeningen om jezelf (extra) te motiveren de doelen ook echt te gaan bereiken. En weet: Afvallen kan!

Een tip: overdenk je doelen tijdens een Yoga en mindfulness weekend. Je kunt er mediteren en tot jezelf komen. Heb je in deze fase nodig!

Doelen moet je regelmatig evalueren

Jij verandert, de omgeving verandert en de situatie waarin je bevindt en de maatschappij om je heen veranderen ook.
Alle reden om je doelen periodiek te evalueren. Te weten of de doelen nog wel actueel zijn of dat ze anders gesteld moeten worden. Wat waren de intenties ook al weer? 

Natuurlijk is het niet de bedoeling om alles op de schop te zetten. Maar alsmaar vasthouden aan het oude kan inhouden dat je de kansen van het heden niet herkent.

Pas op: doelen stellen kunnen ook negatief uitpakken. Laat het afvallen wel lukken!

Onjuiste doelen of verkeerd aanpakken kan frustrerend zijn en je zelfs ongelukkig maken.

Doelen kunnen je ongelukkig maken

Door je te richten op een lange termijn doel, dat lastig te halen is, is de kans reëel dat je ongelukkig gaat voelen. Immers in de periode dat je het nog niet gehaald hebt stel je steeds maar vast : “(nog) niet gehaald”.

Dit kan je oplossen door het lange termijn doel op te splitsen in kleine, haalbare en korte termijn doelen.

Voorbeeld. Je wilt 20 kilo afvallen en je neemt daar een jaar voor. Dan is de eerste succes factor: volg het crash dieet van SPORT JE FIT en weet zeker dat je in 3 weken 3 tot 9 kilo zult afvallen. Succes geeft geluk!!

Doel gehaald, kappen maar

Een tweede gevaar is dat als je een doel haalt en deze geen onderdeel is van een groter plan. Een afvalplan bijvoorbeeld. Dat je geen nieuw doel hebt om jezelf te motiveren om verder te gaan.

Daardoor is de kans groot dat je in oude gewoontes vervalt. En was je in korte tijd flink afgevallen, dan ligt een jojo-effect op de loer.

In ons voorbeeld van het crash dieet, moet dit dieet met snel afvallen effect onderdeel zijn van een groter afvalplan.

Doelen stellen zijn geen garanties

Blijf reëel en zie ook de veranderingen in jezelf en om je heen. Evalueer periodiek je doelen. Als je dat doet weet je weer wat en waarom en geeft vertrouwen dat het wel gaat lukken.