Afvallen

Snel op gezond gewicht
Meer over Gezond eten

Meten van gebruikte calorieën en volgen van gezond dieet biedt zekerheid bij afvallen.
Op gezond gewicht komen en blijven kan goed!

Meer bewegen om te kunnen afvallen

Afvallen en op gewicht blijven

Wij weten dat gezond eten met minder calorieën en voldoende bewegen leiden tot gewichtsvermindering. En ook hoe moeilijk het is om dat te bereiken. Jezelf te motiveren. Tijd vrij te maken om meer te gaan bewegen.

Begrijpt je omgeving je wel? Hoe ga je gezond eten en wie doen er met je mee? En als je dan op het juiste gewicht bent, hoe weet je dat zo te behouden? Veel vragen en twijfels.

SPORT JE FIT neemt je twijfels weg!

Het belangrijke verschil met vroeger is dat je thans resultaten kunt meten. Hoeveel calorieën er in voeding zitten en hoeveel bewegen vergt.

We gebruiken hier de foodtracker en elektronische inspanning meter of stappenteller voor.

Het meten biedt de unieke mogelijkheid om gewichtsvermindering te gaan plannen. Je kunt vooraf bepalen hoeveel je wilt wegen en hoelang je erover wilt doen om dit te bereiken.

Ons ebook SPORT JE FIT Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet bevat een voor iedereen te begrijpen methode. Hieronder vind je het ebook en daarna een uitvoerige omschrijving van SPORT JE FIT.

Ebook Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet

Ebook SPORT JE FIT Succesvol afvallen kan!

Een beproefde en door velen gevolgde, succesvolle zelf-doe methode voor een gezonde levensstijl door sporten, gezond eten, (snel) afvallen en op gewicht blijven.

(Ebook bevat 62 bladzijden, in .pdf bestand, ISBN 978-90-806959-0-0 Versie 2.0 2018)

In het ebook beschreven afvalmethode omvat 3 stappen:

Afvallen Stap 1 geeft je dagelijkse motivatie om een gezond leven te leiden en om je afslank doelen te bereiken. Tevens een dieet om snel 6 tot 9 kilo af te vallen.

Afvallen Stap 2 is je plan om je ideale gewicht te bereiken. Je zult er versteld van staan hoe snel je de voordelen van bewegen en gezond eten gaat merken. 10, 20 of zelfs 40 kilo afvallen kan goed.

Met Afvallen Stap 3 zal je op gewicht blijven en je fit en gezond voelen.

Voor een uitgebreide inhoudsopgave van SPORT JE FIT klik hieronder:

Afvallen stap 1 – Motivatie en eerste succes

Afvallen doe je door meer calorieën te verbruiken dan je aan voeding binnen krijgt. Gemakkelijk hé. En tegelijk oh zo moeilijk om dat te bereiken. Daarom heb je een fasering nodig om zover te kunnen komen.

Je motivatie of anders gezegd “waarom ik het ga doen en het blijf volhouden” is een belangrijk onderdeel van je afvalplan.

Afvallen Stap 1 geeft je dagelijkse motivatie en inspiratie om een gezond leven te leiden en om je afslank doelen te bereiken.

Hoeveel tijd heb je nodig om tot verandering te komen

Uit onderzoek blijkt dat je 6 tot 8 weken nodig hebt om tot een verandering te komen. Dus haast 2 maanden om het leuk te gaan vinden om meer te gaan bewegen en om gezond(er) te gaan eten. Lees ook het artikel Het fijn gaan vinden om regelmatig te bewegen duurt minimaal 8 weken.

Snelle afvalmethodes houden daar geen rekening mee. Snel even 10 kilo afvallen en dan? Ze zitten er zo weer aan en jij blijft gefrustreerd achter.

SPORT JE FIT helpt je verder en weet alvast: afvallen en op gewicht blijven kan!

BMI Calculator




Doelen stellen met een wensenlijstje

Afvallen begint met het stellen van doelen. Haalbaar, minder haalbaar maar wel wenselijk, echt nodig. Je komt het allemaal tegen.

Voor het maken van je wensenlijstje maak je een reis in jezelf. En dan gaat het natuurlijk niet alleen over afvallen. Het gaat over alles wat met je leven te maken heeft.

Nieuwsgierig? Je kunt aan de slag!

Download hier het GRATIS ebook Doelen stellen voor succesvol afvallen

Laten we nog even motivatie onder de loep nemen.

Jezelf motiveren om te gaan afvallen

Motiveren is jezelf in de richting duwen, die jij wilt opgaan. Motiveren heeft dus alles te maken met je geest, met je mentale instelling. In deze Stap 1 ga je jezelf in de gewenste richting trekken. Dat “duwen en trekken” gaat het om.

In het ebook Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet komt (zelf)motivatie uitvoerig aan de orde. Ook vind je hier praktische motivatieoefeningen om jouw afvalplan succesvol te laten verlopen.

Bij motivatie hoort succes. Een tastbaar bewijs dat je aanpak ook echt werkt. Daarom ga je nog in deze fase in een korte tijd snel afvallen.

We gaan in 3 weken 3 tot 9 kilo afvallen

Ons vetvrije dieet heeft bewezen voortreffelijk te werken. We gaan het 3 weken, van ieder 5 dagen toepassen. In het weekend mag je normaal eten. Het dieet is gemakkelijk en smakelijk.

Als je 3 weken nauwgezet aan dit dieet houdt, zal je 3 tot 9 kilo afvallen. Een succes toch!

Het dieet vind je terug in ons ebook Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet

Ook gezond eten heeft veel te maken met motivatie. Leren op een nieuwe manier te eten is niet alleen gezond, maar ook heel leuk en … lekker!

Gezonde voeding

Er is grote wetenschappelijke belangstelling voor het ideale voedingspatroon dat de gezondheid van de mensen kan verbeteren.

Het mediterrane voedingspatroon voldoet daaraan. De Wageningen Universiteit heeft een rapportage van haar 10 jaar durend wetenschappelijk onderzoek hierover gepubliceerd.

We hebben een praktische toepassing op grond van het onderzoek over gezonde voeding in ons ebook opgenomen.

In de fase Afvallen stap 1 ga je onderzoeken hoe je nu eet in vergelijking met gezond eten. Wij helpen je daarbij.

Wist je dat gezond eten gemakkelijk is en zelfs goedkoop, lees maar verder.

Afvallen Stap 2 – Je gaat ½ kilo per week afvallen

Een slechte conditie? Je bent nooit te jong of te oud om meer te gaan bewegen. Je conditie zal snel verbeteren. Je gaat een stuk gezonder eten en je streefgewicht ga je halen. Kwaaltjes verdwijnen en je voelt je een stuk fitter.

Stap 1 ging over motivatie, het willen. Wat betekent gezond eten voor mij. Over hoe pas ik voldoende bewegen in mijn weekplanning.

De volgende Stap 2 gaat over haalbaarheid. Een ½ kilo per week afvallen en dat over een langere tijd kan je lichaam goed aan. Zo voorkom je ook het beruchte jojo effect.

Cruciaal voor het slagen is dat je kunt meten wat je aan calorieën eet en verbruikt. Met deze meet resultaten kun je het proces van afvallen en op gewicht blijven gaan sturen.

Dit proces van meten en toepassen is de kern van AFVALLEN MET SPORT JE FIT.

BMI berekenen en ken je vetpercentage

De Body Mass Index (BMI) is een index voor het gewicht in verhouding tot de lichaamslengte.

Een gezond gewicht hoort bij een BMI van 23,8 voor vrouwen en 25 voor mannen.

> In het ebook vind je een aantal leuke tests over gezond eten, hoe je nu beweegt en over je gezondheid. En uiteraard over jouw vetpercentage en BMI berekenen.

Weet jij wat je BMI is? Hier kan je jouw BMI berekenen.

De uitkomst van de BMI geeft ook aan wat je gezond gewicht is en kun je uitrekenen hoeveel je gaat afvallen.

Hoe lang doe je erover om op je gezond gewicht te komen

Met SPORT JE FIT ga je 1/2 kilo per week afvallen.

In de praktijk zal je gedurende ongeveer 8 weken, iedere week 1/2 kilo afvallen en de 2 weken daarna zal je gewicht stabiliseren.
En in een periode van 10 weken val je dus 4 kilo af.

Waarom die 2 weken van stabiliseren? Het lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie. Laat dit gebeuren. Zo voorkom je het beruchte jojo effect. En natuurlijk zit het ook wel eens tegen, drukte, er even geen zin in hebben, feestdagen. Vul maar in.

Bedenk eens wat je zoal kunt bereiken. Je hebt al 3 tot 6 kilo gewichtsvermindering in Stap 1. En dan komt de ½ kilo per week er nog eens bij.

10 kilo afvallen vóór de zomer en je fijn voelen op het strand. Of 20 kilo en in je nieuwe outfit aan het kerstdiner.

Het is allemaal aan jou en … afvallen met SPORT JE FIT is goed haalbaar!

Prestaties meten en calorieën tellen met je stappenteller

Het grote verschil met voorheen is dat je nu gebruik kunt maken van de stappenteller of activity tracker. Daarmee kun je prestaties, bewegen gaan meten en wanneer nodig bijsturen.

Meten is weten en biedt zekerheid! Je kunt nu bepalen wanneer en hoeveel je wilt wegen!!

Wij gebruiken de Fitbit Activity Tracker samen met de Fitbit Area 2, personenweegschaal. In één oogopslag zie je jouw gewicht, BMI en vetpercentage. Wij zouden niet zonder willen.

Meer over de stappenteller en personenweegschaal van Fitbit

In het ebook SPORT JE FIT gaan we samen de meters instellen. En wel zo dat het prestatiemeters zijn en geen frustratiemeters.

Afvallen doe je dus door met bewegen méér calorieën te verbruiken dan je met eten inneemt. Naast de zekerheid van voldoende bewegen heb je ook zekerheid over de voeding nodig.

We gaan een wekelijks dieet met gezonde voeding samenstellen

Het normale dagmenu voor mannen bevat 2600 kcal en voor vrouwen 2400 kcal. Om 1/2 kilo per week af te vallen zal je een menu moeten samenstellen van 2100 kcal voor mannen en 1900 kcal voor vrouwen.

Dat is best lastig. Maar dat zal met wat erover in het ebook SPORT JE FIT staat prima lukken. We laten eerst zien hoe jouw probleem is ontstaan. Daarna gaan er een gezond dieet samenstellen om af te vallen en één om op gewicht te blijven.

Met ons ebook Succesvol afvallen met stappenteller en gezond dieet ga je jouw gezond menu samenstellen

De kosten van een gezond dieet

Gezonde voeding, meer (dag-) verse groente, minder vlees enz. is per saldo goedkoper dan het gebruikelijke dieet.

Wij hebben het becijferd door met ons boodschappenlijstje bij Albert Heijn en bij de Lidl de prijzen voor gebruikelijke voedingscomponenten en voor de gezonde variant te noteren.

En het kan wel tot 2 euro per persoon per dag schelen. Snel gerekend komt dat uit op 700 euro per persoon per jaar.

Als je met z’n tweeën bent levert dat al vlot een vakantie budget op. Helaas voor de heren voeding verkopers leidt het tot de volgende stelling:

Met een gezond dieet leef je gezonder, langer en je krijgt er nog een gratis vakantie bij.

Welke vorm van bewegen ga je kiezen

Om de eerste stap naar meer bewegen haalbaar te maken adviseer ik je om te kiezen voor de volgende bewegingen
(mag ook een combinatie zijn)
– Wandelen, voor iedereen haalbaar en het kost eigenlijk niets
– Fietsen, blessure mijdend, als je veel te zwaar bent, is dit je keuze!!

Deze vorm van bewegen heeft als voordeel dat ze bekend is, geen bijzondere vaardigheden vereisen – wat bijvoorbeeld bij skeeleren wel het geval is – goed passen in een gezonde leefstijl en waarvan het positieve effect snel merkbaar is. Kortom succes verzekerd.

Overweeg je met een E-bike te gaan? Ook dan verbruik je veel calorieën. Dus doen!

Natuurlijk beweeg je intensiever met een gewone fiets, tot zelfs wel 35% meer calorieën verbruik. Maar waar het om gaat is dat je voldoende energie verbruikt en dat met een E-bike ook.

Je fiets afstanden kunnen wat langer worden en je kunt ook sneller gaan trappen. De E-bike biedt slechts een trapondersteuning en hoe lager je de trap ondersteuning instelt, hoe meer je inspant.

Hoe gaat het bewegen of sporten in de praktijk

(Weer) gaan bewegen vergt begeleiding. Verstandig bewegen begint met een warm up, vervolgens heb je de kerntraining en het eindigt met een cooling down. Waarom? Om te voorkomen dat je blessures krijgt en vroegtijdig met het bewegen gaat stoppen.

Met het ebook SPORT JE FIT begeleiden wij jou om veilig en effectief te gaan bewegen.

Wij laten zien dat intervaltraining zo nuttig is en onder de hardlopers (in spé) is ook een hardloopschema opgenomen om het hardlopen op te pakken met het “pikken van lantaarnpaaltjes”.

Met Afvallen Stap 2 bereik je je ideale gewicht. Je zult je gezond en als herboren voelen. Dan is het van belang om dat vast te houden en daar gaat de volgende stap over.

Afvallen Stap 3 Blijf op gewicht en voel je fit en gezond

Het is aan jou om op verantwoorde en effectieve wijze verder te gaan met sporten en gezond eten. Met een sportieve leefstijl zal het je lukken om op gewicht te blijven. Je gestelde gezondheidsdoelen zal je bereiken. Je fit en gezond voelen is geweldig!

Sportieve leefstijl

Om op gewicht te blijven is het nodig een sportieve leefstijl te ontwikkelen. Een leefstijl met sport en gezonde voeding.
In Stap 2 heb je daar al veel ervaring mee opgedaan. Met Stap 3 gaan we een stukje verder.
Wil je ooit een ½ marathon lopen? Met Stap 3 gaat dat lukken!

Help ik kom weer aan

Dat zal je zeker een (paar) keer overkomen. Maar omdat je weet hoe je kunt afvallen, je stappenteller weet te gebruiken en al snel ziet wat de oorzaak is kun je het oplossen.

Aansluiting zoeken bij je mede sporters

Als je ervoor kiest om je sport individueel te beoefenen dan is daar niets mis mee. Het heeft zelfs wel een voordeel, immers je hoeft dan ook met niemand rekening te houden. En dat kan in deze, vol geplande tijd best een oplossing voor je zijn.

De nadelen daarvan zullen je bekend zijn en dus laat ik die achterwege.

Alles over sportieve vakantie

Helemaal passend bij Afvallen Stap 3 is een actieve vakantie. Een vakantie vol met activiteiten. Wandelen, fietsen, zeilen, yoga, ja zelfs outdoor.

Je bent de hele dag gezond bezig en je ontmoet anderen, die dat juist ook leuk vinden.

Wij hebben een overzicht gemaakt van de mogelijkheden.

Klik hier voor alles over een actieve vakantie

Onderzoek je nieuwe leefstijl

Je hebt ervoor gekozen om (weer) te gaan sporten en het voelt goed? Prima!! Je zult je weer fit en gezond, maar ook gelukkiger gaan voelen.
Sport je alleen of doe je het in groepsverband? Wij helpen je in het ebook Afvallen met SPORT JE FIT aansluiting te vinden bij je mede sporters.

Nu je de stap hebt gezet kun je een fantastische ontdekkingsreis maken. Je leert de mogelijkheden van je lichaam kennen. Je sociale leven kun je zo aanpassen, dat jij daar gelukkig bij bent.

Door het sporten straal je iets uit waar je omgeving positief op zal reageren.