Mediterraan dieet heeft positieve invloed op gezondheid

Internationale wetenschappers bereiken consensus over mediterraan dieet

Persinformatie van European Community:

Mediterraan dieet

Royal College of Physicians, Londen – De nieuwe consensusverklaring concludeert dat het Mediterraan dieet een positieve invloed uitoefent op hart- en vaatziektes, kanker en diabetes.

Het dieet is rijk is aan groenten, fruit, peulvruchten, noten en volkorenbrood, en olijfolie als primaire bron van vet,

Vetarme diëten niet altijd gezond

“Nieuw bewijsmateriaal zet vraagtekens bij de aanname dat alleen vetarme diëten de gewenste gezondheidseffecten weten te realiseren,” aldus de gezamenlijke verklaring van Professor Gerd Assmann van de Universiteit van Münster (Duitsland) en Frank Sacks van de Harvard School of Public Health (Boston, VS)

Beiden medevoorzitter van de ‘2000 International Conference on the Mediterranean Diet’. Dit congres werd georganiseerd in Londen door de International Task Force for Prevention of Coronary Heart Disease en de Oldways Preservation & Exchange Trust, een educatieve non-profit instelling uit de Verenigde Staten.

Wenselijkheid mediterraan dieet

“Om bovengenoemde redenen zou het wenselijk zijn dat Amerikanen, Noord- en Oost-Europeanen en anderen de principes van het mediterraan dieet op grote schaal zouden toepassen in hun eetgewoonten,” zo verklaarde K. Dun Gifford, President van Oldways en secretaris van het congres.

In feite zijn dit de belangrijkste aanbevelingen van de ‘International Consensus Statement on Dietary Fat and the Mediterranean Diet and Lifelong Good Health’ welke wordt onderschreven door vijftig vooraanstaande en gerespecteerde medische en voedingsdeskundigen uit Europa en de Verenigde Staten. Het document zal dienen als richtlijn voor gezondheidsprofessionals en het publiek in het algemeen.

Wat is mediterraan dieet

De term ‘Mediterraan Dieet’ verwijst naar voedingspatronen die kenmerkend waren voor bepaalde mediterrane regio’s in de vroege zestiger jaren, zoals Kreta, gedeelten van het Griekse vasteland en Zuid-Italië.

Van oudsher werden deze voedingspatronen gekarakteriseerd door een overvloedige consumptie van plantaardig voedsel (groenten, fruit, brood, pasta, peulvruchten en noten), olijfolie als primaire bron van vet en gematigde hoeveelheden vis, gevogelte, vlees, zuivelproducten, eieren en wijn.

Het mediterrane dieet is arm aan verzadigde vetzuren en bevat een hoog gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren, voornamelijk afkomstig van olijfolie.

Relatie mediterraan dieet en gezondheid

De wetenschappers die het congres bezochten bespraken het wetenschappelijke bewijs omtrent de relatie tussen het mediterrane dieet en de gezondheid. Zij namen het huidige wetenschappelijke bewijs onder de loep, waaruit blijkt dat de perceptie van de rol van vetten in gezonde diëten aan het veranderen is.

Tevens bespraken ze de flexibiliteit van het traditionele mediterrane dieet dat met enige aanpassingen omgevormd kan worden tot een mediterraan achtig dieet dat positieve gezondheidseffecten heeft voor niet-mediterrane bevolkingen.


Bijdrage mediterraan dieet aan goede gezondheid

Uit de consensusverklaring komt duidelijk naar voren hoe de verschillende onderdelen van het mediterraan dieet bijdragen aan een goede gezondheid:

Atherosclerose

Vermindering van verzadigde vetzuren en vervanging van verzadigde vetten door onverzadigde vetten, bij voorkeur enkelvoudig onverzadigde vetzuren en oliën, plus een hoge consumptie van groenten, fruit en volkorenproducten. Deze aanpassingen resulteren in een verbetering van het vetprofiel in het bloed (verlagen het gehalte aan LDL-cholesterol en triglyceriden en verhogen tegelijkertijd het HDL-cholesterol-gehalte of houden dit in stand); verminderde oxidatie van lipiden, verminderd risico op atherotrombose én een verbetering van de endotheliale functie en de weerstand tegen insuline.

Darmkanker

Olijfolie en visolie, antioxidanten en fytosterol kunnen het risico verminderen.

Borstkanker

Enkelvoudig onverzadigde vetzuren en olijfolie kunnen het risico verminderen.

Diabetes

Koolhydraatrijke diëten (gebaseerd op volkorenproducten, groenten en fruitsoorten die veel vezels bevatten) en diëten die de nadruk leggen op plantaardige oliën, voornamelijk enkelvoudig onverzadigde (samen met de bovengenoemde voedingsbestanddelen), kunnen worden toegepast om het cholesterolgehalte in het bloed, het glucosegehalte en het vetprofiel te verbeteren.

Zwaarlijvigheid

Het mediterrane dieet kan, ondanks het feit dat het geen vetarm dieet is, door zijn gevarieerdheid en eetbaarheid bijdragen aan het voorkomen en behandelen van zwaarlijvigheid, mits het aantal calorieën binnen de perken blijft.

Antioxidanten

Het mediterrane dieet bevat een aantal belangrijke antioxidanten (vitamine E en C, carotenoïden en verschillende polyfenolverbindingen, aanwezig in groenten, fruit, noten, volkorenproducten, peulvruchten, olijfolie en wijn) die een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, kanker en verouderingsprocessen.

> Consumentenbond over het mediterrane dieet.

Naar Gezonde voeding en levensstijl in 3 stappen

 

4 gedachten over “Mediterraan dieet heeft positieve invloed op gezondheid

  1. Annette Bericht auteur

    Erg leuk om te lezen dat wij er net zo over denken. Het mediterraan eten is onze favoriet.

  2. Mediterraan dieet

    Het is belangrijk om te weten dat het mediterraan dieet zich richt op de voeding van de mediterraanse bevolking: rond de jaren zestig! Tegenwoordig eten de mensen ook daar niet altijd even gezond. Alhoewel peulvruchten vaak negatief in het daglicht worden gesteld, schijnt dit dieet inderdaad toch erg gezond.

Reacties plaatsen niet mogelijk.