Afvallen stap 3 – Gezond afvallen en op gewicht blijven

Het is aan jou om het aankomend jaar op verantwoorde en effectieve wijze verder te gaan met sporten en afvallen. Je gestelde doelen kun je zeker bereiken. Gezond afvallen en op gewicht blijven kunnen goed.

Doel van Afvallen stap 3, Gezond afvallen is

– de sport te kiezen, die bij jou past. Wil je gezond afvallen, verbetering van je coördinatie of algemeen duurvermogen? Is het verbeteren van kracht? Is het sociale aspect voor jou de beweegreden?
– zelf een trainingsschema maken
– hoe te trainen voor het gezond afvallen
– aansluiting vinden bij je mede sporters

Je leert het allemaal in stap 3


Welke sport kies je

Er zijn veel sporten, waar je uit kunt kiezen. Je lichaamstype, huidige niveau, omgeving, geld kunnen de keuze belangrijk beïnvloeden.

Gevoelsmatig kun je vaak al een keuze maken. Als ijshockey je helemaal niet aanspreekt, zal het ook wel niets voor je zijn. Maar als je zwemt als een dolfijn, denk dan vooral aan zwemmen.

Is het verbeteren van coördinatie je motief? Denk dan aan tennis. Is het duur vermogen? Dan aan zwemmen, fietsen of hardlopen. Om zo maar een paar voorbeelden te noemen.

Het belangrijkste is dat je de sport fijn vindt. Er een goed gevoel bij krijgt. Immers het aankomend jaar voel je weer fit en gezond en dat gaat beter in een omgeving die je ligt.

In ons Werkboek SPORT JE FIT PLAN hebben wij een methode opgenomen om de sport te kiezen, die het beste bij jou past.


> Lees hier over de ervaring van anderen met het afvallen


Overbelasting blessures

Je kent je eigen lichaam het beste. Weet dus wanneer je naar de huisarts moet gaan om hem of haar te vragen of de door jou gekozen sport wel geschikt voor je is.

Overbelasting blessures komen veel voor. Deze kunnen het best worden voorkomen door een juiste opbouw van training, zowel in belasting als intensiteit.


Veluwse BronJuiste moment: Weekendje weg met sauna en wellness
Laat je verwennen tijdens een weekendje weg naar een wellness oord met hotel. Combineer sportief bezig zijn met sauna en wellness. Volop aanbiedingen en acties.
> Weekendje weg vanaf € 25,00


Hoe vaak ga je sporten

Het beste is 3 maal per week. Het minimum is 2 maal. Eén keer per week is te weinig om echt resultaat te krijgen. Je conditie neemt niet snel toe en voor het gezond afvallen is meer inspanning nodig.


De training

We starten met een jaar planning

Met een plan leg je een relatie tussen je wensen of doelen en je mogelijkheden.

Wil je als ongetrainde binnen 3 maanden een halve marathon lopen? Je zult snel uit het zelf gemaakte plan opmaken dat het niet op verantwoorde wijze kan. Maar wil je volgend jaar een spannende fietsvakantie gaan doen? Gaat lukken, je zult het zien!

Belangrijke punten:
– vind uit wat je doelen zijn
– maak een periodisering
– weet wat en hoe je moet trainen om je doelen te bereiken
– lees hier verder over in het Werkboek SPORT JE FIT PLAN

Trainingsperiode van 4 weken

Maak gebruik van een systematische methode van trainen.

Let op: bij het sporten vindt er een afbraak van lichaamscellen plaats. In een rust periode zal het lichaam nieuwe cellen aanmaken. Om dit effect gaat het nu juist in de sport!

Rustperioden zijn dus net zo belangrijk als trainingsperioden.

Hoe de week met trainen in te delen

We gaan op zoek naar het trainingsritme gedurende de week. Lukt het om 2, misschien wel 3 maal per week te trainen? En hoe plan je de rust periodes dan in? Hoe breng je de nodige variatie aan?

Alles staat uitvoerig en begrijpelijk beschreven in het Werkboek SPORT JE FIT PLAN


En nu de training zelf

Welke sport je ook kiest, de training ziet er altijd als volgt uit:

Warm-Up

Wanneer spieren warm zijn, zijn ze elastischer en minder gevoelig voor blessures. Hoe dit te bereiken? Er is momenteel een wetenschappelijke discussie over dit onderwerp gaande. Of het nu wel of niet juist is om diverse losmaak oefeningen te doen. Uit deze discussie blijkt dat je het beste een warm-up kunt doen door op rustige wijze met je sport te beginnen. Dus eerst warmdraaien gedurende ongeveer 10 minuten. Als je voor hardlopen hebt gekozen ga je dus de eerste 10 minuten rustig inlopen om daarna aan je kerntraining beginnen.

Kern training

Je verbetert wat je traint is de regel. Meer snelheid of een verbetering van je uithoudngsvermogen? Gaat het om afvallen en slank blijven?

Verschillende doelen, die om een andere training vragen. Stuk voor stuk worden ze in het Werkboek SPORT JE FIT PLAN uitgelegd.

Cool-Down

De cool-down is het omgekeerde van de warm-up. Je aandacht gaat hier uit naar ontspanning! Als je strek oefeningen wilt doen, dan is dit de beste gelegenheid.


Gezonde voeding en levensstijl

Ouderen die mediterrane voeding gebruiken, leven gemiddeld langer, voelen zich meer fit en gezond dan generatiegenoten die een “gewoon” voedingspatroon hebben, aldus de Wageningen Universiteit. In de Afvallen stap 1 – Motivatie en Afvallen stap 2 – Sporten heb je kennis gemaakt met wat onder mediterrane voeding wordt verstaan.

In het Werkboek SPORT JE FIT PLAN gaan wij uitvoerig in op wat het mediterrane dieet in de praktijk betekent. Dit doen wij aan de hand van twee eetgewoontes. De eerste is eten volgens het traditionele concept. Ontbijt, brood tussen de middag. In de avond warm eten en daarna nog een drankje en een hapje. De tweede is het “hap snap” concept. Eten naar en van je werk. Je leert op jou toepasbare manier anders en gezonder te eten.


Sportieve vakantie


Helemaal passend bij Afvallen Stap 3 is een sportieve vakantie. Een vakantie vol met activiteiten. Wandelen, fietsen, zeilen, ja zelfs outdoor.

Je bent de hele dag gezond bezig en je ontmoet anderen, die dat juist ook leuk vinden.

Wij hebben een overzicht gemaakt van de mogelijkheden.

> Klik hier voor alles over een Sportieve vakantie


Op zoek naar je mogelijkheden

Je hebt ervoor gekozen om (weer) te gaan sporten en het voelt goed? Prima!! Je zult je weer fit en gezond, maar ook gelukkiger gaan voelen.

Sport je alleen of doe je het in groepsverband? Wij helpen je in het Werkboek Afvallen met SPORT JE FIT PLAN aansluiting te vinden bij je mede sporters.

Het werkboek is sterk in prijs verlaagd. Nu € 15,– inclusief verzendkosten !!!