Snel afvallen met SPORT JE FIT PLAN http://www.sportjefit.nl Verander je levensstijl in 3 stappen. Snel en gezond afvallen en op gewicht blijven kan! Sun, 30 Apr 2017 13:37:50 +0000 nl hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.7.5 Mediterrane Voeding – Wageningen Universiteit en RIVM http://www.sportjefit.nl/mediterrane-voeding/ Mon, 10 Dec 2012 15:54:55 +0000 http://sportjefit.nl/?p=710 Mediterrane Voeding en levensstijl: ook op hoge leeftijd minder kans op sterfte Dit is een gemeenschappelijk persbericht van RIVM en Wageningen Universiteit over Mediterrane Voeding. Mediterrane voeding Ouderen die mediterrane voeding gebruiken, leven gemiddeld langer dan generatiegenoten die een “gewoon” voedingspatroon hebben. Mediterrane voeding is rijk aan groenten, fruit, granen, peulvruchten, vis en olijfolie. En […]

Het bericht Mediterrane Voeding – Wageningen Universiteit en RIVM verscheen eerst op Snel afvallen met SPORT JE FIT PLAN.

]]>
Mediterrane Voeding en levensstijl: ook op hoge leeftijd minder kans op sterfte

Dit is een gemeenschappelijk persbericht van RIVM en Wageningen Universiteit over Mediterrane Voeding.

Mediterrane voeding

Ouderen die mediterrane voeding gebruiken, leven gemiddeld langer dan generatiegenoten die een “gewoon” voedingspatroon hebben.

Mediterrane voeding is rijk aan groenten, fruit, granen, peulvruchten, vis en olijfolie. En bevat weinig vlees en zuivelproducten.

Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek, verricht door Wageningen Universiteit en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) in Bilthoven.

De resultaten zijn gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift The Journal of the American Medical Association.

In het onderzoek is tussen 2000 en 2010 een groep ouderen nauwkeurig gevolgd.

Van de groep met de mediterrane voedingsgewoontes overleed tijdens de onderzoeksperiode ruim twintig procent minder dan de reguliere groep die dat voedingspatroon niet volgt.

Resultaten van het onderzoek

Het onderzoek laat zien dat ouderen die mediterrane voeding gebruiken over een periode van tien jaar 20 procent minder risico op sterfte lopen.

Niet-roken, matig alcoholgebruik en matige tot intensieve lichaamsbeweging verlagen elk afzonderlijk het risico op sterfte met 20 tot 35 procent.

Ouderen die alle vier onderdelen van een gezonde leefstijl volgen, blijken over een periode van tien jaar 60 procent minder kans op overlijden te hebben.

> Meer op Gezondheid.be

Deze resultaten zijn afkomstig van een Europees project dat door Wageningen Universiteit en het RIVM is uitgevoerd. Aan dit Healthy Ageing project namen 1507 mannen en 832 vrouwen uit elf Europese landen deel.

Deze landen zijn: België, Denemarken, Frankrijk, Finland, Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland, Portugal, Spanje en Zwitserland.

De deelnemers waren tussen de 70 en 90 jaar oud in 2000, het jaar waarin de informatie over voeding en leefstijl factoren werd verzameld. Tussen 2000 en 2010 overleden 935 personen en werd informatie over doodsoorzaken verzameld.

Naar Gezonde voeding en levensstijl in 3 stappen

 

Het bericht Mediterrane Voeding – Wageningen Universiteit en RIVM verscheen eerst op Snel afvallen met SPORT JE FIT PLAN.

]]>
Mediterraan dieet heeft positieve invloed op gezondheid http://www.sportjefit.nl/mediterraan-dieet/ http://www.sportjefit.nl/mediterraan-dieet/#comments Tue, 27 Nov 2012 20:04:14 +0000 http://sportjefit.nl/?p=58 Met vetrijke diëten bereik je ook de gewenste gezondheidseffecten ...

Het bericht Mediterraan dieet heeft positieve invloed op gezondheid verscheen eerst op Snel afvallen met SPORT JE FIT PLAN.

]]>
Internationale wetenschappers bereiken consensus over mediterraan dieet

Persinformatie van European Community:

Mediterraan dieet

Royal College of Physicians, Londen – De nieuwe consensusverklaring concludeert dat het Mediterraan dieet een positieve invloed uitoefent op hart- en vaatziektes, kanker en diabetes.

Het dieet is rijk is aan groenten, fruit, peulvruchten, noten en volkorenbrood, en olijfolie als primaire bron van vet,

Vetarme diëten niet altijd gezond

“Nieuw bewijsmateriaal zet vraagtekens bij de aanname dat alleen vetarme diëten de gewenste gezondheidseffecten weten te realiseren,” aldus de gezamenlijke verklaring van Professor Gerd Assmann van de Universiteit van Münster (Duitsland) en Frank Sacks van de Harvard School of Public Health (Boston, VS)

Beiden medevoorzitter van de ‘2000 International Conference on the Mediterranean Diet’. Dit congres werd georganiseerd in Londen door de International Task Force for Prevention of Coronary Heart Disease en de Oldways Preservation & Exchange Trust, een educatieve non-profit instelling uit de Verenigde Staten.

Wenselijkheid mediterraan dieet

“Om bovengenoemde redenen zou het wenselijk zijn dat Amerikanen, Noord- en Oost-Europeanen en anderen de principes van het mediterraan dieet op grote schaal zouden toepassen in hun eetgewoonten,” zo verklaarde K. Dun Gifford, President van Oldways en secretaris van het congres.

In feite zijn dit de belangrijkste aanbevelingen van de ‘International Consensus Statement on Dietary Fat and the Mediterranean Diet and Lifelong Good Health’ welke wordt onderschreven door vijftig vooraanstaande en gerespecteerde medische en voedingsdeskundigen uit Europa en de Verenigde Staten. Het document zal dienen als richtlijn voor gezondheidsprofessionals en het publiek in het algemeen.

Wat is mediterraan dieet

De term ‘Mediterraan Dieet’ verwijst naar voedingspatronen die kenmerkend waren voor bepaalde mediterrane regio’s in de vroege zestiger jaren, zoals Kreta, gedeelten van het Griekse vasteland en Zuid-Italië.

Van oudsher werden deze voedingspatronen gekarakteriseerd door een overvloedige consumptie van plantaardig voedsel (groenten, fruit, brood, pasta, peulvruchten en noten), olijfolie als primaire bron van vet en gematigde hoeveelheden vis, gevogelte, vlees, zuivelproducten, eieren en wijn.

Het mediterrane dieet is arm aan verzadigde vetzuren en bevat een hoog gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren, voornamelijk afkomstig van olijfolie.

Relatie mediterraan dieet en gezondheid

De wetenschappers die het congres bezochten bespraken het wetenschappelijke bewijs omtrent de relatie tussen het mediterrane dieet en de gezondheid. Zij namen het huidige wetenschappelijke bewijs onder de loep, waaruit blijkt dat de perceptie van de rol van vetten in gezonde diëten aan het veranderen is.

Tevens bespraken ze de flexibiliteit van het traditionele mediterrane dieet dat met enige aanpassingen omgevormd kan worden tot een mediterraan achtig dieet dat positieve gezondheidseffecten heeft voor niet-mediterrane bevolkingen.


Bijdrage mediterraan dieet aan goede gezondheid

Uit de consensusverklaring komt duidelijk naar voren hoe de verschillende onderdelen van het mediterraan dieet bijdragen aan een goede gezondheid:

Atherosclerose

Vermindering van verzadigde vetzuren en vervanging van verzadigde vetten door onverzadigde vetten, bij voorkeur enkelvoudig onverzadigde vetzuren en oliën, plus een hoge consumptie van groenten, fruit en volkorenproducten. Deze aanpassingen resulteren in een verbetering van het vetprofiel in het bloed (verlagen het gehalte aan LDL-cholesterol en triglyceriden en verhogen tegelijkertijd het HDL-cholesterol-gehalte of houden dit in stand); verminderde oxidatie van lipiden, verminderd risico op atherotrombose én een verbetering van de endotheliale functie en de weerstand tegen insuline.

Darmkanker

Olijfolie en visolie, antioxidanten en fytosterol kunnen het risico verminderen.

Borstkanker

Enkelvoudig onverzadigde vetzuren en olijfolie kunnen het risico verminderen.

Diabetes

Koolhydraatrijke diëten (gebaseerd op volkorenproducten, groenten en fruitsoorten die veel vezels bevatten) en diëten die de nadruk leggen op plantaardige oliën, voornamelijk enkelvoudig onverzadigde (samen met de bovengenoemde voedingsbestanddelen), kunnen worden toegepast om het cholesterolgehalte in het bloed, het glucosegehalte en het vetprofiel te verbeteren.

Zwaarlijvigheid

Het mediterrane dieet kan, ondanks het feit dat het geen vetarm dieet is, door zijn gevarieerdheid en eetbaarheid bijdragen aan het voorkomen en behandelen van zwaarlijvigheid, mits het aantal calorieën binnen de perken blijft.

Antioxidanten

Het mediterrane dieet bevat een aantal belangrijke antioxidanten (vitamine E en C, carotenoïden en verschillende polyfenolverbindingen, aanwezig in groenten, fruit, noten, volkorenproducten, peulvruchten, olijfolie en wijn) die een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, kanker en verouderingsprocessen.

> Consumentenbond over het mediterrane dieet.

Naar Gezonde voeding en levensstijl in 3 stappen

 

Het bericht Mediterraan dieet heeft positieve invloed op gezondheid verscheen eerst op Snel afvallen met SPORT JE FIT PLAN.

]]>
http://www.sportjefit.nl/mediterraan-dieet/feed/ 4